Dag 9: Dagnäs-Jokkmokk

30 juni 2019 - Vallentuna N, Zweden

Vandaag hebben we ons reisdoel bereikt, Jokkmokk. Hoe kom je erbij zou je zeggen. Nou, eerlijk gezegd weten we dat zelf ook niet precies. Het was een wilde gok, een speldeprik op de kaart van Zweden die de aanleiding was. We hadden er geen idee van waar het om ging of wat het was....maar we zijn d'r.

Deze ochtend zijn we vertrokken en hebben we weer een fantastisch mooie rit door Laponia gehad (want zo heet dat hier 😜). Prachtige natuur en geen gebrek aan rendieren. Onderweg stoppen we even bij een mooie locatie gerund door twee Duitsers(!) en drinken er koffie. Het is prachtig weer met een temperatuur van zo'n 14 graden.

Zo rond de klok van drie passeren we de poolcirkel. We worden deze keer niet gedoopt. Die doop hadden we eerder dit jaar op onze Hurtigrüten reis.

Tussendoor zijn er wegwerkzaamheden. Meer dan 11 km moeten we rijden over kiezels. Iedereen past zijn snelheid aan, maar oh wat een stof.

We passeren de camperplaats waar we eigenlijk willen overnachten en rijden snel nog even door naar Jokkmokk, zo'n 7 km verderop. Het stadje met zo'n 3000 inwoners valt zeker niet tegen. Een paar overheidsgebouwen, een heel aardig kerkgebouw, een winkelstraat, woningen en wat eetgelegenheden. Het is een echte centrumstad en een belangrijk trefpunt voor de Sami, de inheemse Laplanders.

We rijden snel terug naar de camperplaats die intussen al aardig vol staat, en parkeren de camper.

Het stikt er van de muggen dus smeren we ons goed in. We pakken de fietsen en rijden op ons gemakkie terug naar het centrum. Op een veld in het centrum staan wat kraampjes met heel aardige souvenirs.

Via Tripadvisor komen we uit bij een restaurantje. We eten er een soort van kebab van rendiervlees. Het smaakt prima met een glas bier erbij! Wel moet ik nog altijd wennen aan de gebruiken in Scandinavië. Vaak vooraf betalen, aan de balie bestellen, je drinken zelf meenemen, zelf glazen pakken en straks ook zelf opruimen. Als het eten wordt geserveerd en je wilt daar nog wat saus of iets dergelijks bij, daar staat het, in een hoekje ga uw gang. Een kopje koffie na? Geen probleem, daar staat het ga uw gang.

Na afloop fietsen we naar de camper. Inmiddels zijn we ook gewapend met een spuitbus en bij de camper aangekomen wordt er eerst in huis gespoten, waarna we na dik een kwartier naar binnen gaan.

Voor morgen staat een bezoek aan het Sami museum op het programma. We zijn benieuwd.

1. Rieky:
    1 juli 2019
    Wat n mooie verhalen en prachtige natuur.
  2. Peter&Karin:
    2 juli 2019
    Prachtig verhaal, en kei gave foto's