Dag 10: Jokkmokk-Lulea

1 juli 2019 - Luleå, Zweden

Vandaag een korte trip, een kleine 200 km richting de Botnische Golf. De zee tussen Zweden en Finland.

Voor we zover zijn bezoeken we eerst het Sami museum in Jokkmokk. Het museum vertelt het verhaal wat een museum hoort te vertellen. Wie ze waren, wat ze deden en hoe het hun op alle gebieden is vergaan door de jaren heen. Het is een interessante reis door de tijd en het zorgt voor respect voor deze bevolkingsgroep, hun rituelen en gebruiken. Het is misschien kort door de bocht, maar de vergelijking met Indianen en Eskimo's ligt voor de hand. Na een uurtje of drie sluiten we het bezoek af met een prima maaltijd in het museumcafé.

Ons reisdoel vandaag is Lulea, een stad van zo'n 50.000 inwoners met een haven aan zee. Thuishaven van enkele flinke ijsbrekers die er nu wat werkloos bij liggen.

Voor we ons reisdoel bereiken brengen we nog eerst een bezoek aan het dorpje Gammelstad. Een origineel kerkdorp waar de tijd lijkt stil te staa. We wandelen wat rond in dit Friluft musee en gebruiken er een eenvoudige fika 😊.

Aangekomen in Lulea hebben we geluk. We hebben de laatste vrije camperplek aan de haven. Ze zijn verry modern hier: betalen via een app. Snel downloaden we de app. Het zijn allemaal Noren en Zweden die hier staan, oh nee er staat nog een Hollands busje bij.

We besluiten naar het dichtbijgelegen centrum te gaan voor een hapje. Uiteindelijk komen we uit bij een Pakistaans restaurant, of toch Chinees, of toch India's? We weten het niet, maar het smaakt lekker en Google Translate is een geweldige hulp. De bediening is hopeloos. Als ik de eerste keer vraag naar een pilsje krijg ik te horen dat dat niet gaat, er is alleen alcoholvrij. Wat later zie ik dat mijn achterbuurman wel een pilsje krijgt. De rest schrijf ik niet op maar, ook ik heb mijn pilsje gekregen! Tja, Scandinavië en alcohol, het blijft een wat moeilijke combinatie.