Dag 11 en 12: Lulea-Burträsk

3 juli 2019 - Burträsk, Zweden

Deze keer één bijdrage, twee dagen.

Toen we gisterochtend vertrokken uit Lulea wisten we niet precies welke koers we zouden houden. Zo af en toe wordt je onderweg tot iets aangetrokken en wijk je van je koers af. Zo’n dag was het gisteren ook.

Onderweg kwamen we in de buurt van het Storforsen natuurgebied, een van de vele, en besloten we een kijkje te nemen. Het was geweldig, spectaculair! Met een hels kabaal stort de rivier zich daar van de helling af wat geweldig mooi is om te zien. Dat hier vroeger houttransporten plaatsvonden over het water is wel duidelijk.

Na het uitstapje door de natuur zijn we op weg gegaan naar Lycksele. Omdat we via Arvidsjaur moesten hebben we daar nog wat inkopen gedaan, in de systembogalet. In de supermarkt koop je alcohol tot 3,5 % wil je sterker dan moet je hier naartoe. Van buiten lijkt het een bunker: tralies voor de ramen en een dik slot op de deur. Maar ja, ’s lands wijs, ’s lands eer. Zo doet men dat hier. Alcohol is slecht dus moet je er niet te makkelijk aan kunnen komen. Geen slechte gedachte, toch?

We vervolgden onze reis en kwamen via de inmiddels zo bekende wegen aan bij een droomplekje. Midden in de bossen, weg van de snelweg, vonden we een kampeerplek. Brandhout, vuurhaard, een meer, een bos-toilet en muggen, wat wil je nog meer. Nou dat beloofde wat. Na wat chillen en een heerlijk zelf gekookte maaltijd, maakten we ons op voor de stille nacht……en toen… Toen begaf het plotseling onzehuishoudaccu. Zo’n accu is een dingetje. Zonder accu sta je letterlijk zonder….probleem dus.

Laat op de avond hebben we toch maar besloten op zoek te gaan naar een andere plek. Maar, omdat ik wat alcohol genuttigd had mocht ik niet rijden. 😏 En terwijl ik mijn best deed een andere camping te vinden op het late uur, reed mijn dappere echtgenote heel stoer door het middernachtelijke Zweden. (Voordeel is wel…het blijft licht.)

Nadat we nog een eland zagen bereikten we Burträsk camping. Een camping eigendom van een jong Nederlands stel. Stilletjes kwamen we het terrein op, zochten een plaatsje, sloten de camper aan op 220 V, en sliepen we daarna als roosjes.

Vanochtend heerlijk wakker geworden en ontbeten. Daarna kennisgemaakt met de zeer vriendelijke Nederlandse beheerders en op de fiets naar het dorp geweest want er is een tweedaagse markt. We hebben een super mooi plekje meteen aan het meer en we denken er over om morgen ook nog te blijven. Bootje huren, lunch maken en vishengeltje mee het meer op. Het wordt morgen weer een fantastisch mooie dag.

Terwijl ik dit schrijf kijk ik uit over het meer. Groen is hier groen, blauw is hier blauw, de zon is heerlijk en op een dag als vandaag is het met zo’n 19 graden fantastisch mooi weer.

Op de camping staan stuga’s, houten huisjes die je kunt huren. Er staat één grote stuga tussen met tv. Ik heb me laten vertellen dat de Zweden, die gek zijn op damesvoetbalelftal (!), daar vanavond naar toe gaan. Een ding is zeker, daar zitten vanavond in ieder geval twee Hollanders tussen. 😉

N.b. Het probleem met de huishoudaccu lijkt opgelost. Wat telefoontjes met onze leverancier en wat tips deden wonderen.

1. Leo en Inge:
    Veel plezier vanavond!
  2. Christel:
    3 juli 2019
    Heerlijk... geniet er lekker van samen!
  3. Willem:
    Heel veel plezier.
    Leuk geschreven, wacht elke avond op het volgende deel.
  4. Frans:
    Tx! Is ook leuk.