Dag 5: Gullspang-Älvdalen

26 juni 2019 - Älvdalen, Zweden

We zijn zo’n 400 km verder. Na een nacht met veel regen zijn we vanmorgen vertrokken. De opdracht was de lijn Oslo-Stockholm passeren. Nou dat is gelukt. Het waarom van deze opdracht ligt in het feit dat boven deze lijn het ‘veel stiller’ zou worden. Wel, dat is gelukt, daadwerkelijk. De wegen, hoofdzakelijk 2-baans, worden langer en er is veel minder verkeer. De bossen worden groener en de afwisseling met meren steeds meer. Het is indrukwekkend. Hoewel ons einddoel, Jokkmokk, nog lang niet in zicht is, krijgen we al wel het gevoel dat erbij hoort. Toch komen we onderweg interessante plaatsen tegen. We stoppen in Filipstad met een rijke historie en muzikale inwoners. Bovendien.....met de Wasa  fabriek! Daarna rijden we door via een prachtige route naar Kopparberg. Dit is een verdomd mooi dorpje. De naam zegt het al het is een kopermijn die daar de oorzaak van is. (Trouwens, de opvallend rode kleur van de huizen is gerelateerd aan het hoge ijzergehalte van de grond). Na Kopperberg rijden we door naar Borlange en daarna via Leksand naar Rättvik waar het opvallend druk en gezellig is.

De camperplaats die we in gedachten hadden is het toch niet helemaal. Zodoende komen we uit in Älvdalen.

Het is een camping aan de rivier. Een camping met opvallend veel mannen. Wat blijkt, er wordt gevist, heel veel gevist. Het is hier een paradijs voor vliegvissers maar niet voor mensen zoals ik die rustig naar hun dobbertje willen kijken. Het gaat hier om ‘the big game’, salmon!

Met de juffrouw van de tie raak ik in gesprek. Wat blijkt, ze is Nederlandse en woont hier in de buurt richting de Noorse grens. Ze vertelt dat het voor haar wennen was. Een bruine beer achter een Eland aan zien gaan in je eigen tuintje was ook voor haar een hele ervaring om mee te maken.

Haar verhaal bevestigt ons gevoel...we voelen ons echt een beetje aan de rand van de wildernis. Die Wildernisroute bestaat, die begint morgen, maar dan duurt het nog een hele tijd voor dat we in Jokkmokk zijn......

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willem:
    26 juni 2019
    Leuke Blog Broer en Zusje en leuke foto’s.
    Heel veel plezier nog en geniet ervan.
    Scandinavië is mooi !