Dag 21: Lindesberg-Mariestad

13 juli 2019 - Mariestad, Zweden

De test met de nieuwe accu’s is prima verlopen. We hebben er weer vertrouwen in dat overnachten zonder 220V geen probleem zal zijn!

Vanuit Lindesberg vervolgen we onze reis richting Göteborg. We hebben definitief besloten Stockholm te laten voor wat het is. Niet dat Stockholm niet de moeite waard zou zijn, maar enkel omdat je keuzes moet maken en Stockholm wellicht nog wel eens aan de beurt komt voor een City trip.

We besluiten naar Örebro te rijden, zo’n 50 km verderop. Örebro is met zo’n 150.000 inwoners de vierde grote stad van Zweden. We parkeren aan de rand van de stad op een groot P-terrein, pakken onze fietsen eruit en rijden richting centrum.

De stad blijkt een heel gezellig centrum te hebben. Er is drukte, er is beweging, veel plaats voor fietsers en we komen op het moment dat overal in de stad kunst wordt getoond in het kader van het  Open Art festival.

Örebro heeft een fantastisch stadspark samen met een rivier en een openluchtmuseum vormen ze een belangrijk onderdeel van deze stad en haar cultuur. Daar komt nog bij dat Örebro een mooi kasteel heeftwat ook midden in het centrum ligt. We hebben een prima dagje in deze stad.

In de middag vervolgen we onze weg richting Mariestad aan het Vänernmeer. Als we er aankomen zijn de camperplekken bij de haven al aardig bezet. Ons rest niets dan een camperplek zonder 220V, maar dat mag geen probleem zijn. We besluiten hier twee overnachtingen te blijven en morgen te kijken of er een plaatsje vrijkomt met stroom.

Mariestad is een leuk klein stadje met  zo’n 15.000 inwoners en heeft een alleraardigst oud centrum en dito haventje.

’s Avonds lopen we er een keer doorheen en drinken we wat aan de haven. Het wordt donker boven het meer, erg donker. Even later klettert de regen op ons neer en waait er een wind die de kracht heeft van een storm. Snel lopen we richting camper.

Morgen wordt het beter.