Dag 16: Bispgården-Hudiksvall

8 juli 2019 - Hudiksvall Ö, Zweden

Een reisdag vandaag. Weer over korte afstand. We proberen in ieder geval vanmiddag de wedstrijd van het NL vrouwenelftal live te volgen in een of andere bar of zo.

De trip biedt ook vandaag weer voldoende moois. Naast natuur die altijd in ruime mate aanwezig is, komen we langs een bijzonder aardig kerkje en zien we onderweg een Thaïse pagode. Bij het kerkje ligt een koopman uit Sundsvall begraven wiens naam in deze streek regelmatig opduikt. Als koopman in de 18e eeuw had hij bij zijn handel belang bij water en waterwegen. Het willen buigen van zo’n waterweg middels aanleg van een dam heeft hij met het leven moeten bekopen.

De Thaïse koning ligt hier niet begraven. Wel liet hij een levensgroot standbeeld achter in de pagode. Zover ik weet werd de pagode gebouwd uit dank voor de uitnodiging die het koninklijk paar hem had gedaan om naar Zweden te komen. Het beviel de Thaïse koning hier heel goed en dat kunnen wij ook heel goed begrijpen.

We komen in Hudiksvall aan, maken een lunch en springen daarna op de fiets richting centrum. Hoewel de receptioniste van de camping aangaf dat er op veel plaatsen live naar voetbal kan worden gekeken, lukt het ons maar met moeite een plek te vinden. Het is zondag en dan, ja dan, zijn pubs gesloten. Na veel navraag blijkt O’Learys een gameruimte te hebben met alcohol (!). Naast een levensgroot scherm zijn er veel kleinere flatscreens, maar geen publiek.

Gelukkig kunnen we de wedstrijd zien en even later zijn we zelfs met zes personen. Vier Zweden zijn ook geïnteresseerd.

We zien het NL elftal met leeuwenmoed ten onder gaan. We zullen ons verdriet moeten verdrinken!

We besluiten er wat te eten en fietsen daarna op ons gemakkie terug naar de camping.

1. Ad:
    8 juli 2019
    dag Frans en Nathalie,
    Het probleem met de koelkast op gas komt waarschijnlijk door lucht in de leiding. De keuze knop dan een paar keer op gas en op de nulstand zetten. Vervolgens krijgt de brander gas en koelt de koelkast. Het biertje blijft dan koud en lekker.